zapisz się do newsletera

Cele i zadania poradni

Poradnia udziela dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.

 

Do zadań poradni należy w szczególności:

  • diagnozowanie dzieci i młodzieży,
  • udzielanie dzieciom, młodzieży oraz rodzicom lub opiekunom prawnym bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcje przedszkola, szkoły, placówki, w tym nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
  • organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • rozpowszechnianie wśród rodziców i nauczycieli wiedzy na temat autyzmu i innych zaburzeń oraz sposobów radzenia sobie z nim,
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzenie bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną,
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz ich mocnych stron,
  • wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej funkcji rodziny
  • prowadzenie rehabilitacji i terapii, w tym terapii AAC.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez:

  • diagnozę,
  • konsultacje,
  • terapię indywidualna i grupową,
  • psychoedukację,
  • doradztwo,
  • interwencję w środowisko ucznia,
  • działalność profilaktyczną,
  • działalność innowacyjną,
  • działalność wydawniczą

Zadania poradnia realizuje we współpracy:

  • rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka,
  • nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek,
  • innymi placówkami specjalistycznymi,
  • podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
  • Instytutem Wspierania Rozwoju Dziecka Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.

Poradnia wydaje opinię

  • o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • dotyczące konieczności dostosowania wymagań do potrzeb i możliwości dziecka,
  • psychologiczno – pedagogiczne o poziomie funkcjonowania dziecka,
  • inne, zgodne z potrzebami dziecka, rodzica, szkoły.